TREN

Ana Sayfa  » 

MERKEZİ RANDEVU SİSTEMİ AİLE HEKİMİ ÇALIŞMA CETVELİ TANIMLAMA KLAVUZU

2010 yılında hastanelerde başlatılan “Merkezi Randevu Sistemi” (MRS) uygulamasına, 01.07.2013 tarihinde aile hekimlerimiz de dâhil edilerek, vatandaşlarımızın kendi Aile Hekimlerine muayene olabilmeleri için randevu almalarına olanak sağlanmıştır.

 

Vatandaşlarımız, ALO182 numaralı Çağrı Merkezini arayarak, www.saglikrandevu.gov.tr, www.ailehekimligirandevu.gov.tr internet adreslerine girerek veya cep telefonlarına yükledikleri mobil randevu uygulamasını kullanarak randevularını alabilirler.

Randevuların oluşturulabilmesi için Aile Hekimlerinin hekim çalışma cetvellerini 30 günlük tanımlamaları gerekmektedir. Vatandaşlarımız en geç 15 gün sonrasına kadar randevu alabilir, aynı güne ve 16. güne randevu alınamaz. 
                                                                

                                       Aile Hekimlerinin Çalışma Saatlerini Bildirecekleri Çalışma Cetvellerini
Sisteme Tanımlarken
                                                                 Dikkat Etmeleri Gereken Kurallar
 Aile Hekimi Çalışma Cetveli

Tanım:

Bir hekimin mesaisinin tüm zaman dilimlerini ihtiva eden çalışma programıdır.

Kurallar:

  • Vatandaşlar kayıtlı oldukları aile hekimine randevu alabilirler.
  • Hekim çalışma cetveli; vatandaşın en geç 30 (otuz) gün sonrasına randevu almasına olanak sağlayacak şekilde planlanır.
  • En erken 1, en geç 15 gün sonrasına randevu alınabilir. Bundan dolayı kalan cetvel süresi 15 günün altında olmamalıdır. (Gerekirse her hafta cetvel tanımlanarak sisteme eklenmelidir.)
  • Hekim çalışma cetvelleri planlanırken bir hekimin günlük muayene zamanının en az yarısı (%50’si) MRS’ ye ayrılmalıdır. Bu oran, gerekli görülen durumlar da Sağlık Bakanlığı tarafından değiştirilebilir.
  • Hekimin cetvelinin sisteme eklenebilmesi için iki şartın sağlanması gerekmektedir;
    1. Birinci şart; hekimin sisteme haftalık olarak gönderdiği cetvel süresi 40 saatten az olamaz.
    2.  İkinci şart; aile hekiminin 40 saatlik cetveli içerisinde girmiş olduğu aksiyon kodlarının (Aksiyon kodu Hekimin mesai saatleri içerisinde yaptığı faaliyetlerin kodudur. Örneğin Hekim Çalışma Saati, Gezici Sağlık Hizmeti vb. ) analizi yapılarak, MRS’ye açılan hekim çalışma cetveli süresi hesaplanır. Bu hesap gereği, hekimin girmiş olduğu ilgili çalışma cetvelinde müstesna (kapatılması uygun görülebilir alanlar) saatleri toplam çalışma saatinden çıkartılıp 2’ye bölündüğünde çıkan sayı kadar, hekimin randevulu çalışma saatinin bulunup bulunmadığı kontrol edilir.

Hekim Çalışma Saati = (Toplam Cetvel Süresi – Müstesna Süresi)/2 olmalıdır.

 

Örnek Çalışma Cetveli;

Hekim 40 saatlik toplam çalışma cetvelinde: 8 saat Gezici Sağlık Hizmeti ve 4 saat Evde Bakım Hizmeti olarak toplamda 12 saat müstesna aksiyon kodlu çalışma saati girmiştir. Geriye kalan 28 saatin en az yarısı olan 14 saat randevulu muayeneye açılır. (Bunun için Aksiyon Kodu olarak “Hekim Çalışma Saati” seçilir.)

 

(Not: Müstesna ve İstisna Kavramları aşağıda detaylıca anlatılmıştır.)

  • Hekimin herhangi bir nedenle randevulu hasta kabul edemediği zaman dilimleri çalışma cetvelinde gösterilir. Aile Hekimleri için sistemdeki Aksiyon Kodlarına aşağıdaki durumlar eklenmiştir.  

 

1.Koruyucu Sağlık Hizmetleri

2.Evde Sağlık Hizmetleri

3.Mobil (Gezici) Sağlık Hizmetleri
4.Yerinde Sağlık Hizmeti
5. Kapalı (Geçici)

Yukarıda altı çizili maddeler müstesna olarak hesaplamaya dâhil edilir. Birim zaman içinde verilebilecek randevu süre ve sayısı Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir.Şayet mazeret sebebi sistemdeki listede yoksa bunun için en uygun diğer sebep bildirilerek (örneğin “Kapalı”), cetvel tanımı zamanında yapılması sağlanır. Beraberinde mhrs@saglik.gov.tr adresine e-posta gönderilerek yeni seçeneğin eklenmesi talep edilebilir.

Hekim çalışma cetvelinin geçici kapatılması:

Hekimin açık olan çalışma cetveli; acil vaka, acil ameliyat, hastalık izni, yakın vefatı, öngörülemeyen kurum dışı görevlendirmeler, kaza ve kurumlarınca kabul edilebilir mazeret nedeni ile geçici olarak kapatılabilir. Buna MRS’de “İstisna” (Beklenmeyen Durum) denir. İstisna durumlarında aşağıdaki şekilde hareket edilir:

  1. Mücbir sebepler dışında MRS’ye istisna işlemi girilmemelidir. Çünkü randevu saatine 72 saatten az kala gelişen mecburiyetler önce Toplum Sağlığı Merkezi sonra Sağlık Bakanlığı tarafından onaylandıktan sonra ilgili zaman dilimi randevuya kapatılır. 72 saatten fazla zaman varsa sistem tarafından doğrudan onaylanır. (İstisna işlemleriniz için mhrs@saglik.gov.tr adresine e-posta gönderebilirsiniz.)
  2. Geçici kapatmadan ötürü randevusu iptal edilecek olan vatandaşlar ALO182 Çağrı Merkezi tarafından aranıp gerekli bilgilendirmeler sonrası kendilerine icabında uygun yeni randevu verilir.

Cetvel İptali:

Hekim çalışma cetvellerine hiçbir randevu alınmamış ise çalışma cetveli doğrudan iptal edilebilir. İptal edilecek çalışma cetveline, işlem anından itibaren 72 saat içerisinde randevu alınmış ise aşağıdaki durumlarda Aile Hekiminin, Toplum Sağlığı Merkezi onaylı belgeyi mhrs@saglik.gov.tr adresine e-posta olarak göndermesi ile Sağlık Bakanlığı tarafından çalışma cetveli iptal edilir.

1. Hekimin ASM dışında uzun süreli görevlendirilmesi
2. ASM ile ilişiğinin kesilmesi
3. Diğer mücbir sebep (açıklamalı)

Detaylı bilgi için:

Aile Hekimi, teknik sorunlar için öncelikle hizmet aldığı AHBS yazılım firması ile irtibata geçmelidir. Çözüm sağlanamadığında ya da süreçlerle ilgili durumlarda MRS Yardım Masasına sorun iletilmelidir.

MRS Yardım Masası irtibat; Tel: (0 312) 258 50 05, mail: mhrs@saglik.gov.tr